close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בישול בטיחותי עם הילדים

מערכת שורשו טבת, תשעה28/12/2014

לפעמים אנחנו לא מבינים עד כמה פעולת הבישול מעניינת ומסקרנת את הילדים שלנו, שלעתים קרובות רוצים לקחת חלק בבישול

תגיות:
הנאה משותפת
בישול הוא פעולה מהנה ומגבשת. רובנו אוהבים לבשל, במיוחד אם מדובר בלבשל למשפחה ולילדים. לפעמים אנחנו לא מבינים עד כמה פעולת הבישול מעניינת ומסקרנת את הילדים שלנו, שלעתים קרובות רוצים לקחת חלק בבישול ולא נענים לכך על ידי ההורים. אז הרשו לנו להמליץ לכם בחום, מהניסיון שלנו – לבשל עם הילדים זו הנאה צרופה. זה דורש אמנם זמן רב יותר, כי צריך לעזור להם, להסביר להם ולתקן אותם – אבל מדובר בפעילות מגבשת ומקרבת בין חברי המשפחה, שמעוררת השפעה חיובית ומאחדת הרבה יותר משעה של משחק, לדוגמה. מה גם שילדים שמבשלים מרגישים תחושת מסוגלות והצלחה רבה ממעשיהם, בייחוד אם מקפידים לחזק אותם ולהחמיא להם על עבודתם. ילדים שרגילים ואוהבים לבשל מגיל צעיר יגדלו ויתרגלו לחשיבה יצירתית – קולינארית וכללית. מכל הפרטים האלה ניתן להבין שכדאי מאוד לבשל עם הילדים, במיוחד אם הם מביעים בכך עניין.

בטיחות מעל לכל
מצד שני, אנחנו דואגים. המטבח הוא לא משחק ילדים, ובפעולות הכנת האוכל מעורבות פעולות מסוכנות רבות – החל מהתעסקות עם אש וחום ועד להתעסקות עם סכינים וחפצים חדים אחרים. אנחנו דואגים לילדים שלנו ורוצים לשמור עליהם מכל רע, במיוחד כשאנחנו זוכרים את כל פציעות המטבח שלנו – כי כולנו נחתכנו משימוש לא נכון בסכין, כולנו חטפנו כוויה מסיר רותח ועל כולנו נשפך בשלב מסוים המרק החם. איך משלבים את זה עם הרצון שלנו לתת לילדים לבשל? פשוט נזהרים, ומקפידים להשתמש בכלים ואמצעים בטיחותיים.

דוגמה למצבים בעייתיים
אחד המצבים הבעייתיים העיקריים קשור לחום הרב במטבח. צריך להרגיל ילדים שמסתובבים במטבח לנהוג בזהירות ולא בקלות ראש בכל הנוגע לכלים במטבח. אם רואים סיר על הכיריים או תבנית בתנור, אפילו אם אין אש בכיריים והתנור כבוי – לא נוגעים בהם בלי כפפה או מגבת, ולא נותנים לילד להרים תבנית או סיר כבדים. חשוב להמחיש לילד את החשיבות של כללי הבטיחות בכך שנקיים אותם בעצמנו ולא "נחפף" כי אנחנו כבר רגילים לחום ויודעים שאנחנו יכולים להרים את הסיר בקלות. בכל הנוגע לסכינים, קולפנים, וחפצים חדים בכלל – לא לתת לילדים לגעת בזה לבד. אם אנחנו רוצים שהילד יעזור בקילוף ירק או בחיתוך סלט, אפשר בהחלט לעבוד יחד איתו, ממש יד ביד, כך שירגיש מסוגלות מצד אחד ומצד שני נוודא שהוא לא נחתך. עוד סיטואציה בעייתית קשורה לכל הנוגע להדלקת אש והדלקה או כיבוי של גז – ובאלה, אסור לאפשר לילד לגעת עד שאנחנו מרגישים שהוא בגיל אחראי מספיק להבין את המשמעות הכרוכה בכך.

חשוב לזכור שמי שעובד במטבח נחתך ונכווה מדי פעם, ולא לעשות דרמה מכל חתך של הילד. חתכים מגלידים, אבל הקשר שנוצר בינכם לבין הילדים בבישול עמוק הרבה יותר מהחתך.

דוגמה למוצר בטיחותי
נסיים בדוגמה של מוצר מטבח בטיחותי – מערכת כיריים אינדוקציה. מערכת האינדוקציה היא חשמלית ולא משתמשת בגז, כך שסכנה זו נעלמת, ובנוסף היא מתבססת על חשמל ומגנטיות – כך שלאחר הורדת הסיר מהם, הכיריים מתקררים במהירות ולא מהווים סכנה. כירת אינדוקציה אמנם עולה יותר מכירי גז רגילים, אך זו בדיוק סוג ההשקעה שצריך לבצע בשביל בטיחות הילדים שלנו והקשר שלנו איתם.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה